Oktober, 2017

29okt18:30- 21:00Ålesund Symfoniorkester - «Klangen av Sunnmøre» 201718:30 - 21:00 Parken Kulturhus :Konsert,Urfremføring

Mer

Om

Klangen av Sunnmøre – en del av Komponistforeningens 100-årsjubileum 2017

Dirigent:
Lars-Thomas Holm
Solist:
Sigstein Folgerø, klaver

Program :

Eirik Sletteberg
Nyskrevet verk – urfremføring
Marius M. Ulfrstad
Klaverkonsert

– PAUSE –

Ludvig Irgens-Jensen
Canto d’omaggio – urfremføring av førsteversjon
Ludvig Irgens-Jensen
Passacaglia

Ålesund Symfoniorkester deltar i Komponistforeningens 100-årsjubileum med årets produksjon av vår nye konsertserie «Klangen av Sunnmøre». Konsertserien åpnet i 2016 og føyer seg inn blant orkestrets abonnementskonserter, med sin hovedkonsert hvert år i oktober. Konsertserien er orkestrets formidlingsarena for vårt nyopprettede kuratorprosjekt for den glemte og på mange måter «frafalte» Ålesundskomponisten Marius Moaritz Ulfrstad (1890-1968).Konsertens første avdeling er viet til «det sunnmørske»; med urfremførelse av et bestillingsverk, samt en fremførelse av en restaurert og sagnomsust klaverkonsert. Andre avdeling er derimot viet til de større variasjonsformene og mot det nasjonale jubileet. Først en urfremførelse av Irgens-Jensens fullstendige jubileumsmusikk til Oslos Rådhus og deretter en fremførelse av et av de mest spilte verk fra det norske orkesterrepertoaret i det 20. århundre.

Eirik Sletteberg (f.1989, Ålesund) fikk sin bachelorgrad i komposisjon fra Norges Musikkhøgskole i 2013, der han studerte med Bjørn Kruse og Ivar Frounberg. I sin virksomhet har han skrevet variert musikk, inspirert av minimalister som Steve Reich og John Adams, og utforsket møtet med elektroakustisk musikk og improvisasjon, i samspill mellom musiker og teknologi. Han også skrevet akustisk kammermusikk for forskjellige ensembler, fra pianoverk, strykekvartett til større orkesterverk. Med denne urfremførelsen er det første gang Sletteberg fremføres med et større orkesterverk i sin egen hjemby.

Gjenoppdaget Klaverkonsert!
Svenska Dagbladet 8. Februar 1938

Februarikonserten – av Radiotjänst symfoniorkester hade ägnats våra närmaste grannar i öster och väster, representerade av Jean Sibelius och Marius Moaritz Ulfrststad. […] Som andra nummer presenterades Norrmannen Ulfrstads pianokonsert nr 1. Förut huvudsakligen bekant som en finkänslig lyriker visade han sig här dessutom i besittning av en utpräglat dramatisk gestaltningsförmåga. Konsertens bägge yttersatser upprullas under en ungdomligt laddad kraftutveckling, än i lidelsefull tvekamp – där ibland klaveret, ibland orkestern har övertaget – än i en sammanbitet energisk hetsjakt, med små lyriska analter eller ilskna folkdnasrytmer som omväxling. En längre andhämtningspaus bereder den långsamma, stilla mellansatsen, vars «religioso» dock inte bör tagas alltför bokstavligt. Solopartiet kräver en högt kvalificerad pianist, och tonsättarens landsmannina Laila Aavatsmark fyllde måttet. Och fyllde det glansfullt! En bekantskap av angenämste slag. Herbert von Karajan dirigerade.

H.M—g.

Ålesundskomponisten Marius Moaritz Ulfrstads Klaverkonsert står frem i ettertiden som et av hans aller beste verk, en kvalitet som også den tyske dirigenten Herbert von Karajan lot seg imponere av. Det resulterte i at verket ble fremført en rekke ganger på 1930-tallet, både i Norge, Tyskland og Sverige, med den norske pianisten Laila Aavatsmark som solist og med bl.a. Karajan som dirigent. Vi håper at vår fremførelse av den nyrestaurerte utgaven av dette unike verket, er med og bidrar til å løfte frem en glemt og skjult perle til vår norske klaverkonserttradisjon.

Ludvig Irgens-Jensen (1894-1969) og hans kjente Passacaglia trenger nok ingen ytterligere presentasjon, men programmeringen av urfremførelsen av hans variasjonsverk Canto d’omaggio fra 1950, bør kanskje nyanseres ytterligere. Oslo feiret sitt 900-års byjubileum i 1950, og i konkurransen om musikk til åpningen av det nye Rådhuset ble Irgens-Jensen vinner med Canto d’omaggio, foran Eivind Grovens Hjalarljod og Karl Andersens Allegro festivo e canto solenne norvegese. Irgens-Jensens vinnerverk er variasjoner over en sang som han i 1920-årene hadde komponert over Nils Collett Vogts dikt «Vår egen by», også kjent som «Til Oslo». Irgens-Jensen syntes det var naturlig at utformingen av verket fikk et visst fortellende preg siden det dreide seg om et 900-årsjubileum. Han sier selv om dette, som svar på en forespørsel:

Først kom kongebudet: her skal byen ligge. Så utviklingen fra idyllen i den vesle fjordbyen gjennom nødsår og tvang – til frihet og de stemninger den utløste.

I partituret som Irgens-Jensen hadde sendt inn til konkurransen var 18 partitursider sammenlimt. Trolig for at hans bidrag skulle passe til konkurransestatuttene om varighet. Senere valgte Irgens-Jensen å lage et nytt og rettet partitur, og utelot derfor de 18 sammenlimte sidene. Førsteversjonen av dette verket, med komponistens opprinnelige formidè og samtlige 11 variasjoner over tema, har derfor aldri blitt fremført. I den opprinnelige versjonen benytter komponisten både ambolt og to fiolinsolister, og med de sammenlimte sidene finner vi følgende deler angitt i partituret: «Fanfare»–1. variasjon «Det var en gang» – 2. variasjon «Vår  i Viken» –
3. variasjon «Skippertak» – 4. variasjon «Tomtegubber» – 5. variasjon «Døler på marken» –
6. variasjon «Kulturdebatt»– 7. variasjon «Tidehverv» – 8. variasjon «Fanfare» – 9. variasjon
«Det er som isen smelter»– 10.-11. variasjon «Her er vårt hjem».

Hjertelig velkommen til konsert!

Tid

(Søndag) 18:30 - 21:00

Sted

Parken Kulturhus

Parkgata 3B, 6003 Ålesund

Arrangør

Ålesund Symfoniorkesterpost@aaso.no Postboks 189 6001 Ålesund

Billetter

350,-/170,-
X
X