Bjørn Kruse og Marcus Paus tildelt hver sin Musikkforleggerpris

I kveld var det duket for Musikkforleggerprisen 2017, hvor norske komponister, låtskrivere og forlag ble hedret for sitt arbeid og resultater i året som gikk. Musikkbransje og de nominerte var samlet på Sentralen for middag, artist-opptreden og prisutdeling i 6 kategorier.

Musikkforleggerne står bak prisutdelingen og det er 3. gang prisutdelingen finner sted, men for første gang på Sentralen. De nominerte er opphavspersoner som er tilknyttet et norsk forlag og som har utmerket seg med verk i 2016. Det er oppnevnt to fagjuryer som har kåret en vinner i hver kategori.

Juryen for Klassisk/Samtidsmusikk kategoriene:
Asbjørn Schaathun, Ida Habbestad og Morten Lindberg.

Juryen for populærmusikk kategoriene:
Sveinung Rindal, Adiele Krüger Arukwe og Audun Molde.

Her er listen over vinnerne i de 6 kategoriene, med jury-begrunnelser:

Årets verk – Populærmusikk
Jesper Borgen/Kristian Kristensen/Magnus Bertelsen for «Kan du lære mæ?»
(Warner/Chappell Music Norway og Obel)

Juryens uttalelse:
«Kan du lære mæ» kombinerer ulike låtskrivertradisjoner på en original og vellykket måte. Låten fanger oppmerksomheten og holder på den, med dynamisk og original oppbygning. Den har bredde og dybde gjennom ulike kompositoriske elementer som kombineres. Melodilinja topper det hele med stort omfang og uttrykksregister, og med poetisk bruk av det norske språket. Den har en tydelig identitet og framstår som et musikalsk statement.

Årets verk – Klassisk/Samtidsmusikk
Bjørn Kruse for «Chronotope»
(Norsk Musikforlag)

Bjørn Kruse og Unni Boretti fra Norsk Musikkforlag. Foto: Musikkforleggerne

Juryens uttalelse:
I «Årets verk – Klassisk/Samtidsmusikk» møter vi prisvinneren i det helt store format, i nærmere 45 minutter, i konstellasjonen solist og symfoniorkester, uten at dette på noen måte frarøver komponisten et av hans sikreste kjennetegn: en form for intimitet i uttrykket, en ørets hvisken, som etter juryens mening har ligget der latent, som en skjult åre i hans uttrykksregister fra langt tilbake – før komponisten nå, i Årets verk, altså lar denne musikalske uttrykksformen springe ut i full blomst. Vinneren har skapt et mangefasettert verk og viser i dette det fineste og kanskje det eneste man kan vise som komponist; nemlig en annen måte å være det på.

Dette var virkelig kjempestas, og det føles veldig godt å bli både sett og anerkjent! Bjørn Kruse

Om verket sier Bjørn Kruse:
Tittelen CHRONOTOPE er et begrep som språkfilosofen Mikhail Bahktin benyttet for å betegne hvordan forestillinger om tid og rom (chronos og topos) oppstår i språk og oppleves i samtale. Jeg synes begrepet også kan anvendes på musikk og musikalsk opplevelse, hvor minnet om noe som var, og forventningen om noe som kommer, fyller og beriker det lyttende øyeblikket. Begrepet var også den konseptuelle rammen omkring min siste serie med 15 malerier, som jeg kalte Shapes in Space (1 – 15). Bildene ble vist på Galleri Albin Upp i Oslo under utstillingene Kaos og Orden (2009) og Tid og Rom (2010). Verket CHRONOTOPE er derfor en naturlig forlengelse av hva jeg var opptatt av den gang. En viktig inspirasjon er også solisten Fredrik Fors, som forener nettopp det kraftfulle drivet i tiden og den poetiske tilstedeværelsen i øyeblikkets rom på en så glimrende måte. (se forøvrig bjornkruse.com)

Årets gjennombrudd – Populærmusikk
Julie Bergan
(Warner/Chappell Music Norway)

Juryens uttalelse:
«Arigato» ble en stor hit og et gjennombrudd for Julie Bergan, skrevet i samarbeid med Kid Joker, Linnea Martinsson og Simon Stromstedt. Som låtskriver og artist viser Bergan en holdning og et tøft uttrykk som skiller seg ut. Også i et kjønnsperspektiv hvor hun tekstlig og uttrykksmessig utfordrer, både i «Arigato» og i «Attitudeproblem remiks», med en ung målgruppe. Hun viser konsistens og egenart i måten hun kombinerer å være artist og låtskriver.

Årets gjennombrudd – Klassisk/Samtidsmusikk
Øyvind Moe
(Norsk Noteservice)

Juryens uttalelse:
Særlig et verk kunne juryen raskt samle seg om å utrope til å støtte svært godt oppunder opphavsmannens kandidatur til prisen for ”Årets gjennombrudd – Klassisk/Samtidsmusikk”. Verket er uvanlig velkomponert og en sjeldenhet innenfor sjangeren i og med at det fremstår som både mangelaget og sømløst. Verket fremstår som både originalt og morsomt – med en underfundig humor. Verket har allerede har funnet sin plass i repertoaret, bl.a. gjennom å bli plukket ut som pliktnummer ved ”European Championship for Wind Orchestras” i Utrecht i 2016. Men aller mest har verket skapt store forventinger i juryen om hva som måtte komme.

Årets opphaver – Populærmusikk
Jesper Borgen
(Warner/Chappell Music Norway)

Juryens uttalelse:
Jesper Borgen viser imponerende bredde i låtmateriale og valg av samarbeidspartnere, hvor ulike uttrykksformer behandles med respekt og nysgjerrighet. Han viser øye og øre for å skape musikk som treffer et bredt publikum, uavhengig av sjanger. Han viser faglig kunnskap og behersker håndverket, og leter etter kvalitet på artistens og musikkens egne premisser. Han jobber på en måte som har tråder tilbake til mange «hitfabrikker» i pophistorien. Borgen vant samme pris for to år siden, men utviklingen i hans karriere og hans produksjon er så betydelig at han peker seg klart ut som vinner også i 2017.

Årets opphaver – Klassisk/Samtidsmusikk
Marcus Paus
(Norsk Musikforlag)

Marcus Paus med sine forleggere fra Norsk Musikkforlag, Lisbeth Frøystadvåg og Unni Boretti. Foto: Musikkforleggerne

Juryens uttalelse:
Med sin ustanselige og nesten febrile aktivitet er årets prisvinner på mange måter en selvskreven gjest på enhver liste over kandidater til musikkforleggernes pris ”Årets opphaver”. Hvert år. Når juryen finner det betimelig å gi ham denne oppmerksomheten nettopp i år, er det fordi 2016 – selv for den ustanselig produktive – har vært et uvanlig fruktbart år. Med bokførte 13 nyskrevne opus og et vell av premierer er han et eksempel til etterfølgelse for Nye Norge, hvor aktivitet og produktivitet må komme fra andre områder enn oljesektoren. Som representant for en ny komponistgenerasjon plukker han villig fra både historiens og samtidens musikalske koldtbord, men nysgjerrigheten og uttrykksviljen er det i juryens øyne aldri noen tvil om.

Dette var overveldende! Spesielt tusen takk til forlaget mitt som har vært med meg hele
veien. Marcus Paus

Om Marcus Paus:
Marcus Paus (f.1979) er en av de mest bestilte og fremførte norske komponister i sin generasjon. Hans verkliste omfatter kammermusikk, solostykker, kor- og vokalmusikk, konserter og andre orkesterverker, en symfoni og flere operaer, foruten musikk for film, teater og fjernsyn. Paus har blitt fremført av ledende ensemble og utøvere over hele verden, på arenaer fra New Yorks Carnegie Hall til TV2s «God morgen, Norge», og både TV2 og NRK P2 har viet programmer til Paus’ virke.