Komponistens verktøykasse 17. mars: Er dette et verk?

Prosjektet er en situasjon der komponeringen, fremføringen og lyttingen skjer samtidig. Veien fra skrivebordet til publikummeren i konsertsalen er borte.

Er det et verk? Gjennom opptil 18 dager lages et konsept som presenteres mens det skapes. Resultatet skal bli en låt eller et verk som det dryppes utkast på underveis i form av musikkvideoer og screenvideo fra jobbing i musikkprogrammer.

Limet for musikken er et utenommusikalsk tema. Limet for det utenommusikalske temaet er musikken.

Det utenommusikalske temaet gjør komponeringen forhåpentligvis velkjent for flere enn komponister. Få kan identifisere seg med komponistyrket. Mange kjenner igjen temaene. I dette ligger en politisk intensjon om å få flere til å forstå at komposisjon kan gjelde dem. En rettferdiggjøring gjennom å møte publikum, og samtidig vise noe om hva komponering er. Og at skaping er en aktivitet som gjelder alle.

Men hvor populistisk skal vi bli for å vise at vi selv og det vi driver med betyr noe? spør Arnt Håkon Ånesen

Hvor lagres dette verket? Hvis det er et verk til evigheten, bør det andre steder enn serveren til .org-domenet, der det finnes så lenge noen betaler for nettstedet. En utelatt faktura, og verket er borte.

Temaene er tabubelagte: Implosiv homofil kjærlighet, mental helse og nå utroskap.

Alt presenteres igjennom noter, sangtekster, jodel, Instagramstatuser, tegninger, Snapchat, chats med andre (avtalt publisert på forhånd) og film.

Man kan følge prosessen i prosjektperiodene, eller man kan bla tilbake i ettertid. I realtime får man tett følge prosessen på alle plan. Etterpå kan man surfe som man vil gjennom prosjektet. Går man lei en video, kan man bare scrolle videre til en chat. På dette viset kan man oppleve verket på den måten man selv ønsker, og dermed skape sin opplevelse og dramaturgi av det.

Det er kortvarige musikk- og filmsnutter. De er ofte ikke mer en 1-min. Før kunne en avis være ukas høydepunkt. I dag gidder man ikke en gang gå inn på en interessant link. Man liker bilder på Facebook; lett å få med seg raskt, ergo «like». Hvordan presenterer vi kunsten vår når «brukeren» er vant til å velge selv når og hva hen skal oppleve. «Brukeren» ønsker også å bestemme hvor lenge hen skal oppleve det. Hvor går vår komponering av innhold og verklengde inn i dette?

Møt komponisten Arnt Håkon Ånesen lørdag 17. mars kl 12-15 og hør ham fortelle om hans prosjekt onlinecomposer.org  Bli med i samtalen etterpå om spørsmålene rundt prosessen, jussen, etikken og musikken.

Seminaret er gratis og åpent for alle komponister, både medlemmer i NKF, nyMusikks komponistgruppe, NOPA, komposisjonsstudenter og andre interesserte, men vi krever påmelding for å kunne beregne bestilling av mat.

Dato: 17. mars 2018
Tid: 12.00-15.00
Sted: Kongensgate 24, 4 etg.
Påmeldingsfrist: 17. mars kl 10.00

Les også intervju i Ballade: Men er det komposisjon?

Påmeldingen er bindende. Vi ber om at påmeldte som blir forhindret i å komme melder seg av arrangementet av hensyn til kapasitet på antall deltakere og matbestilling. (NB! Påmeldte som ikke kommer på kurset uten å ha meldt forfall vil bli fakturert med kr 100,-)