Eric Skytterholm Egan

Eric Skytterholm Egan (1983) er oppvokst på Hamar og bor for øyeblikket i Tynemouth, nord i England. Han er ansatt som foreleser i komposisjon ved Durham Universiy, der han jobber med blant andre Trevor Wishart og Richard Rijnvos. Eric skriver hovedsaklig akustisk musikk og liker å utfordre lytterens oppfattelse av form, ofte i musikalske verdener konstruert av skjøre klangfarger. I stykkene hans går en søken etter nye teksturer og teknikker hånd i hånd med et ønske om å leke med lytterens forventninger.

For øyeblikket jobber Eric med en serie soloverker kalt In One, hvor hvert av stykkene er bygd rundt én enkelt bevegelse på et instrument. Den mest fundamentale komponenten i instrumentets lydproduksjon isoleres og setter rammen for verket. Slik tar hele stykket plass innenfor én forlenget innpust/utpust, én bue-bevegelse eller én reise mellom instrumentets ytterpunkter. Han arbeider også på en syklus med solostykker for strykeistrumenter med tittelen Fragments | of Shapes | Hewn | in White | Silence, basert på utdrag fra James Joyce sin bok Ulysses. Disse stykkene utforkser firedimensjonale bue-gester (frem/tilbake, opp/ned, inn/ut og tid); posisjonen av buen forholder seg til x/y-aksen på papiret. Det skjøre materialet i venstre hand beveger seg inn og ut av fokus ettersom hva slags mønster buen følger.

De siste årene har Eric jobbet med blant andre Telemark Kammerorkester, LCO Soloists, SISU, El Perro Andaluz, Ives Ensemble, Roentgen Connection, Arditti Quartet, Fidelio Trio, Curious Chamber Players , Trondheim Sinfonietta, Crash Ensemble, EXAUDI, Cikada, Momenta Quartet, Noriko Kawai, Lore Lixenberg, Dario Calderone, Ernesto Molinari, og Ernest Rombault. Musikken hans har blitt spilt på festivaler som Darmstadt Feruenkurse für neue Musik, Impuls Festival, Ultima, New Music Dublin, og Glastonbury, og på konsertarenaer som Wiener Konzerthaus, Southbank Centre, National Concert Hall (Dublin), og the Sage Gateshead.

Eric Skytterholm Egan (1983) is an Irish-Norwegian composer based in the north of England and Norway. His music focuses on clarity of formal expression, often combining the sounds of previous musical eras with new instrumental techniques to create a broad, yet detailed textural palette. He completed his PhD in Composition in May 2010, under Richard Rijnvos. Eric is currently employed as Lecturer in Composition at Durham University.

«Non-Stable Equilibrium» offered one of the clearest compositional strategies, which involved a teasing balance between predictability and unpredictability.
(Michael Dervan – Irish Times)

Eric has worked with numerous ensembles and musicians, including the RTÉ National Symphony Orchestra, Telemark Chamber Orchestra, SISU, Ives Ensemble, Trondheim Sinfonietta, Curious Chamber Players, Ensemlbe 7Brdges, Cikada, Crash Ensemble, El Perro Andaluz, ensemble Adapter, Arditti Quartet, Momenta Quartet, groups from the BBC SSO and Northern Sinfonia, Dario Calderone, Hugo Queiros, Richard Craig, Noriko Kawai, Lore Lixenberg, Diego Castro Magas, and Richard Casey. His music has featured at festivals such as Impuls Festival (Graz), Ultima, and the Darmstadt International Summer Course for New Music, and in venues such as the Konzerthaus Wien, National Concert Hall (Dublin), Sage Gateshead, Southbank Centre (London), and Riksscenen (Oslo).