SAMT #5: Samling i bånn

Hva er samtidsmusikkfeltets behov, nasjonalt og internasjonalt? Hvordan kan samarbeid gjøre oss bedre rustet til å nå våre mål? Hvordan henger virkeligheten sammen for så ulike aktører som ensembler, komponister, plateselskap og konsertarrangører? 

Dato: 4. mars
Tid: 13:00-15:30
Sted: Verkstedet på KODE 2 (gateplan)

Bakgrunnen for møtet er en pågående samtale mellom de undertegnede aktørene og Music Norway om en felles internasjonal strategi for kunstmusikkfeltet. Dagens situasjon vitner om at feltet må samle seg. Derfor spør vi hvordan vi i sterkere grad kan jobbe sammen for å nå felles mål.

«Samling i bånn» er ment som et åpent møte, der alle med en fot eller arm i samtidsmusikken/ kunstmusikken/ lydkunsten/ den eksperimentelle musikken kan stille spørsmål, mene, tenke høyt, samtale og diskutere. 

Program:

  • Velkommen og bakgrunn for møtet
  • Kort oversikt over økologien i kunstmusikkfeltet. Finansiering, produksjon, formidling og internasjonalisering.
  • Panelsamtale med Maja Urstad (lydkunstner), Lisbet Frøystadvåg (Norsk musikforlag), Andreas Risanger Meland (Hubro/Sildajazz), Laila Melkevoll (BIT20 Ensemble) og Thorbjørn Tønder Hansen (Ultima)
  • Åpen diskusjon: Hva er dine behov? Hva er dine internasjonale ambisjoner? Hvordan kan aktørene på feltet samarbeide mer og bedre?
  • Oppsummering og plan for videre arbeid med en felles internasjonal strategi. 

SAMT – forum for samtidsmusikkaktører (etablert av nyMusikk) arrangeres for første gang i Bergen og denne gang i et bredt samarbeid mellom nyMusikk, Norsk Komponistforening, Oslo Sinfonietta/ Cikada, Borealis, Ultima, Creo og Music Norway.

Maia Urstad. Foto: Eivind Senneset.

Maia Urstad arbeider i krysningsfeltet auditiv – visuell kunst, hovedsakelig med lydinstallasjoner og performative lydverk. Hun har vært aktiv på den norske og internasjonale samtidskunstscenen siden midten av 80-tallet, sist ved XIV Bienal de Artes Mediales de Santiago, Chile (2019), Borderline Festival i Athen (2019), Hardanger musikkfest (2019) og er fra 8.02 aktuell med utstilling på Kunsthuset Kabuso sammen med Lars Ove Toft. I 2017 ble hun utnevnt som byens lydkunstner i Bonn, Tyskland og tildelt Rune Brynestads minnestipend i 2019. Utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og har og bakgrunn fra rock. Hun er medlem av Freq_out og var medstifter av Lydgalleriet i Bergen. Mer informasjon: www.maia.no

Andreas R. Meland. Foto: Line Møllerhaug.

Andreas Risanger Meland er nyansatt festivalsjef i Sildajazz, etter å ha vært Label Manager i Grappa Musikkforlag i 15 år. Der var han først ansvarlig for ECM i Norge og importerte plater fra TOUCH og Kairos. De siste 10 årene bygde han opp etiketten HUBRO, som står bak mange av de fremste vanskelig kategoriserbare norske utgivelsene i Norge i senere år. – Bortenfor og midt i mellom jazz, samtidsmusikk og folkemusikk. Siden tenårene har han vært en aktiv konsertarrangør og stått bak en rekke festivaler og konsertserier: Konsertserien LYD og Safe as Milk-festivalen i Haugesund, og Random System festival og konsertserien Dans for voksne i Oslo. 

Laila Melkevoll, BIT20 Ensemble.

Laila Melkevoll er dagleg leiar i BIT20 Ensemble og er inne i eit 5 års åremål til 2024. Melkevoll har drive med musikkproduksjonar i amtørfeltet sidan studietida i Bergen, og syng i Ole Bull Kammerkor på fritida. Ho har bakgrunn frå organisasjonsliv, kommunikasjon, prosjektleiing og forvalting og har vore politisk aktiv i snart 20 år. Melkevoll likar at BIT20 har ein oransje sofa på kontoret der alle kan føle seg velkomne!

Thorbjørn Tønder Hansen (f. 1971) har siden høsten 2017 vært direktør og kunstnerisk leder i Ultimafestivalen.Fra 2009 til 2017 var han leder av SNYK – (sjangerorganisasjonen for ny musikk og lydkunst i Danmark), og kunstnerisk leder av SNYKs G((o))ng Tomorrow Festival i København.Han har tidligere vært bosatt i Norge, hvor han jobbet som manager og produsent for Cikada Ensemble og Cikada Strykevartett mellom 2000 og 2006, og som produksjonsleder for Ultima.

Lisbet Frøystadvåg.

Lisbet Frøystadvåg har jobbet i Norsk Musikforlag siden 2001, og er i dag en av få i landet som jobber med nettverksbygging og markedsføring av norske orkesterkomponister internasjonalt. Kunnskapen ble utviklet etter hvert som hun arbeidet som manager for enkelte av forlagets britiske komponister,  parallelt med arbeid som forlegger og redaktør, og ulike styreverv. For å få plass til ekstra fordypning har hun ved siden av også sitt eget foretak; NAUST Music som gir rom for egne prosjekter som produsent og agent.

Link til Facebook-event.